De Britse regering heeft aangekondigd AI-software te gaan gebruiken die propagandavideo’s van IS met een nauwkeurigheid van 99,995 procent kan herkennen en blokkeren, voordat ze worden gepubliceerd.
Het ministerie van Immigratie, Veiligheid en Justitie (The Home Office) heeft dinsdag bekendgemaakt de technologie te gaan toepassen. De Britten claimen dat kleinere platforms zichzelf hiermee kunnen beschermen tegen het ongewild verspreiden van extremistisch materiaal.
De technologie is ontwikkeld door ASI Data Science, een techbedrijf uit Londen dat €674.000,- aan overheidsgeld kreeg voor het project.
John Gibson, een directeur bij ASI, zegt tegen Business Insider dat het algoritme van de kunstmatige intelligentie een “breed scala aan verschillende signalen” van een video gebruikt om te detecteren of die van IS komt en daarom geblokkeerd moet worden.
Hij weigert meer details prijs te geven, omdat bekendmaking van die interne informatie de effectiviteit van de technologie kan beïnvloeden.
De regering richt zich op kleinere platforms, omdat grotere al flink hebben geïnvesteerd in het controleren van de eigen content.
Het wordt gratis beschikbaar gesteld in de heviger wordende strijd tegen extremistisch online-materiaal. Het ministerie noemde drie bedrijven die sowieso zullen profiteren van de technologie: Vimeo, Telegra.ph en pCloud.
Gibson zei ook tegen Business Insider dat er contact is met andere platforms sinds het bestaan van de software openbaar werd.
In een persbericht van The Home Office staat dat kleinere platforms "in toenemende mate worden gebruikt door Daesh [de naam die het ministerie bij voorkeur gebruikt voor IS] en zijn aanhangers en dat ze vaak niet dezelfde mogelijkheden hebben om technologie te ontwikkelen.
"Het model dat input heeft gekregen van meer dan duizend Daesh-video's is niet specifiek ontwikkeld voor één platform en kan dus worden gebruikt om real-time terroristische propaganda te herkennen."
Volgens de BBC zegt ASI dat de technologie "subtiele signalen kan oppikken" in filmpjes om ze aan te merken als propaganda en ze kan onderscheiden van nieuwsreportages die vergelijkbare beelden gebruiken.
Verschillende media, maar niet Business Insider, zijn bijgepraat over de exacte werking van de technologie. Gevraagd is geen details te publiceren om de werking van de technologie niet in gevaar te brengen.